כדי להבין כמה עולה להטעין טסלה, יש לקחת בחשבון גורמים שונים כגון תעריפי חשמל, ציוד טעינה וקיבולת המצבר של הרכב. בישראל תעריפי החשמל מבוססים על זמן שימוש, בתעריף נמוך יותר בשעות השפל. זה מבטיח שהעלות של טעינת טסלה יכולה להשתנות בהתאם למועד והמקום שבו תחליטו לטעון את הרכב שלכם.
בנוסף לתעריפי החשמל, עלות טעינת הציוד וההתקנה ראויה לתשומת לב. הבעלים יכולים לבחור בין טעינה בבית, באמצעות שקע רגיל או מתקן טעינה ייעודי, לבין טעינה במתקנים ציבוריים. לכל אחת מהאפשרויות הללו יש עלויות ויתרונות משלה, אשר ייבחנו בסעיפים הבאים.
גורמי עלות
כאשר מדובר בטעינת טסלה, גורמים שונים משפיעים על העלות הכוללת. בחלק זה, נחקור שלושה מרכיבי עלות עיקריים: דגם הטסלה, תעריפי חשמל והרגלי נהיגה.
דגם המכונית
דגם המכונית של טסלה ממלא תפקיד משמעותי בעלות הטעינה. טסלה מציעה דגמים שונים עם קיבולות סוללה משתנות, מה שמשפיע ישירות על זמן הטעינה ועל העלות. להלן קיבולות הסוללה המשוערות של דגמי טסלה הפופולריים הזמינים בישראל:
טסלה 3
54 קילוואט, 62 קילוואט ו-82 קילוואט
טסלה X
60 קוט"ש, 75 קוט"ש, 85 קוט"ש, 90 קוט"ש ו-100 קוט"ש
טסלה S
60 קוט"ש, 75 קוט"ש, 90 קוט"ש ו-100 קוט"ש
סוללות גדולות יותר דורשות יותר אנרגיה לטעינה, ובכך מגדילות את עלויות החשמל.
תעריפי חשמל
עלות החשמל משפיעה מאוד על עלות הטעינה של טסלה. בישראל עלות החשמל הממוצעת נעה בסביבות 0.54 ש"ח לקוט"ש. עם זאת, שיעור זה עשוי להשתנות בהתאם לשעה ביום.
יתר על כן, בעלי טסלה בישראל יכולים ליהנות מתעריפי חשמל מופחתים על ידי התקנת פאנלים סולאריים בבתיהם. חלופה זאת יכולה לעזור להפחית את עלות הטעינה ואת השימוש הכולל בחשמל.
הרגלי נהיגה
הרגלי נהיגה ממלאים גם תפקיד מכריע בקביעת עלות הטעינה של טסלה. נהיגה אגרסיבית יותר, מהירויות גבוהות יותר ושימוש תכוף במיזוג אוויר עלולים לגרום לסוללה להתרוקן מהר יותר, ולדרוש טעינה תכופה יותר.
הנה פירוט מהיר של גורמים שיכולים להשפיע על הרגלי נהיגה ושימוש בסוללה:
- מהירות: מהירויות גבוהות יותר צורכות יותר אנרגיה, מקטינות את הטווח ומגדילות את הצורך בטעינה.
- האצה: האצה ובלימה אגרסיבית יכולה להגביר את צריכת האנרגיה.
- בקרת אקלים: שימוש תכוף במערכות מיזוג אוויר או חימום עלול להשפיע על חיי הסוללה.
- שטח: נהיגה בעלייה ושטחים לא אחידים יכולים גם הם לגרום לסוללה להתרוקן מהר יותר.
על ידי אימוץ הרגלי נהיגה ידידותיים לסביבה, כגון שמירה על מהירויות מתונות וצמצום האצה קשה, בעלי טסלה בישראל יכולים למזער את עלויות הטעינה שלהם.
אפשרויות טעינה
כשזה מגיע לטעינת טסלה, יש שתי אפשרויות עיקריות שיש לקחת בחשבון: טעינה ביתית וטעינת סופרצ׳ארג׳ר. בחלק זה, נדון בשתי השיטות מבחינת עלות ונוחות עבור בעלי טסלה.
טעינה ביתית
עבור רוב בעלי טסלה, טעינת הרכב שלהם בבית היא האפשרות הנוחה ביותר. בישראל, המתח הסטנדרטי למגורים הוא 230 וולט, וניתן להטעין טסלה באמצעות ה Mobile Connector שמגיע עם המכונית. מהירות הטעינה תלויה בהתקנה החשמלית ובעוצמת הזרם של המעגל.
הנה פירוט קצר של אפשרויות הטעינה הביתיות הנפוצות בישראל ומהירויות הטעינה שלהן:
- שקע רגיל (10A): טעינת טסלה באמצעות שקע סטנדרטי של 10 אמפר תספק טווח של כ-11 ק"מ לשעת טעינה.
- מתאם כחול (16A): המתאם הכחול של טסלה מספק טעינה מהירה יותר ב-16 אמפר, ומוסיף כ-17 ק"מ של טווח לשעה.
- מחבר קיר (עד 48A): לחוויית הטעינה הביתית המהירה ביותר, מחבר הקיר של טסלה מאפשר טעינה של עד 48 אמפר, בהתאם לקיבולת המטען המקסימלית של הרכב. אפשרות זו יכולה להוסיף עד 58 ק"מ של טווח לשעה.
זכרו כי אלו נתונים משוערים וישתנו בהתאם לדגם הרכב ולגודל הסוללה שלו. לגבי עלות הטעינה הביתית, זה תלוי בתעריפי החשמל. תעריף החשמל הממוצע למגורים בישראל הוא 0.54 ₪ לקוט"ש. לכן, כדי לחשב כמה עולה להטעין טסלה, אתם יכולים להשתמש בנוסחה הבאה:
עלות = קיבולת סוללה (בקוט"ש) * תעריף חשמל (בש"ח לקוט"ש)
לדוגמה, טעינת טסלה דגם 3 עם סוללה של 54 קילו-וואט מסוללה ריקה למלאה תעלה כ-29.16 ₪ (54 קוט"ש * 0.54 ₪ לקוט"ש).
סופרצ׳רג׳ר
סופרצ׳רג׳ר היא רשת טעינה מהירה של טסלה, עם עמדות הפרוסות ברחבי הארץ. תחנות אלו מאפשרות נסיעה נוחה למרחקים ארוכים וטעינה מהירה משמעותית בהשוואה לאפשרויות הביתיות. סופרצ׳רג׳ר מתוכננים לספק עד 250 קילוואט של הספק, המאפשרים זמני טעינה מהירים יותר.
בישראל עלות הטעינה בסופרצ׳רג׳ר עומדת כיום על 1.21 ₪ לדקה לטעינה של עד 60 קילוואט ו-2.17 ₪ לדקה לטעינה מעל 60 קילוואט. כדי להקל על ההבנה, בואו נסתכל על תרחיש לדוגמה:
- זמן טעינה: 30 דקות
- רמת הספק: 100 קילוואט (מעל 60 קילוואט)
עלות = זמן טעינה (בדקות) * תעריף (עבור מעל 60 קילוואט)
65.10₪ = 30 דקות * 2.17 ₪ לדקה
שימו לב שאלו חישובים לדוגמה והעלות בפועל עשויה להשתנות בהתאם לדגם הרכב שלכם, קיבולת הסוללה ורמת הכוח שבה פועל המטען במהלך הטעינה שלכם.
כמה עולה להטעין טסלה ביחס לזמן טעינה
כאשר דנים בעלות הטעינה של טסלה, חיוני לקחת בחשבון את הקשר בין זמן לעלות. קשר זה משפיע לא רק על ההוצאות אלא גם על נוחות החיוב.
בישראל, קיימות כיום שתי שיטות עיקריות לטעינת טסלה: טעינה ביתית ותחנות טעינה ציבוריות. כל שיטה מציגה יחסי זמן ועלות שונים, כפי שנחקור להלן:
טעינה ביתית
עבור רבים מבעלי טסלה בישראל, טעינה ביתית היא הדרך הנפוצה ביותר להטעין את הרכבים שלהם. ניתן לבצע טעינה ביתית באמצעות מחבר קיר סטנדרטי או מטען נייד, שמתחבר לשקע חשמל ביתי טיפוסי.
- זמן הטעינה הביתי תלוי בהספק המטען:
סוג מטען | הספק מטען (kW) | זמן טעינה (דגם 3) |
---|---|---|
מחבר קיר סטנדרטי | 11.5 | 8-10 שעות |
מטען נייד | 2.3 | 30-40 שעות |
- בישראל תעריף החשמל הממוצע הוא 0.54 ₪/קוט"ש. לכן, עלות הטעינה הביתית היא כדלקמן:
סוג מטען | עלות לשעה (ש"ח) | עלות לטעינה מלאה (דגם 3) |
---|---|---|
מחבר קיר סטנדרטי | 6.21 | 49.68 – 62.10 |
מטען נייד | 1.24 | 37.20 – 49.60 |
תחנות טעינה ציבוריות
עמדות טעינה ציבוריות בישראל מציעות פעמים רבות זמני טעינה מהירים יותר ממערכות טעינה ביתיות. תחנות אלו מספקות בדרך כלל טעינה מהירה של זרם ישיר (DC), הידוע גם בשם סופרצ׳ארג׳ר, עם דירוגי הספק הנעים בין 60 ל-250 קילוואט.
- תחנות טעינה ציבוריות מציעות זמני טעינה משתנים בהתאם לעוצמת הטעינה:
הספק טעינה (kW) | זמן טעינה (דגם 3) |
---|---|
60 | 1-1.5 שעות |
120 | 30-45 דקות |
250 | 15-20 דקות |
- עלות הטעינה הציבורית בישראל משתנה בהתאם לרשת הטעינה. חלק מהרשתות מציעות תמחור לדקה, בעוד שאחרות מציעות עמלה קבועה או תמחור אחר. חיוני לנהגים לחקור את מבנה התמחור של רשת הטעינה הציבורית המועדפת עליהם.
מסקנה
טעינת טסלה בישראל יכולה להתבצע באמצעות מספר אפשרויות, כגון טעינה ביתית ותחנות טעינה ציבוריות. עלות הטעינה של טסלה מושפעת מכמה גורמים, כמו הדגם, קיבולת הסוללה ושיטת הטעינה הנבחרת.
תעריפי חשמל בישראל: תעריף החשמל הממוצע הארצי בישראל הוא כ-0.54 ₪ לקוט"ש. להלן החישובים לדוגמה עבור כמה דגמי טסלה נפוצים:
דגם טסלה | טווח משוער (ק"מ) | קיבולת סוללה (kWh) | עלות לחיוב (ILS) |
---|---|---|---|
דגם 3 Standard | 448 | 55 | 29.70 |
דגם 3 לטווח ארוך | 580 | 82 | 44.28 |
דגם S לטווח ארוך | 647 | 100 | 54 |
טעינה ביתית: כדי להטעין טסלה בבית, הבעלים רשאי להשתמש בשקע סטנדרטי בקיר או להשקיע במחבר קיר ייעודי של טסלה. שימוש בשקע סטנדרטי בקיר, עשוי להימשך כ-8-12 שעות לטעון טסלה, בעוד שמחבר קיר של טסלה עם הספק גבוה יותר עשוי להפחית את זמן הטעינה לכ-4-8 שעות.
תחנות טעינה ציבוריות: ישנן מספר הולך וגדל של עמדות טעינה ציבוריות בישראל התומכות ברכבי טסלה. רשת Tesla Supercharger מתרחבת, ותחנות טעינה של צד שלישי זמינות גם הן, כגון אלה המופעלות על ידי ChargePoint, EV box ואחרות. עלות הטעינה הציבורית משתנה בהתאם למפעיל ולמהירות הטעינה. ככלל, תעריפי Tesla Supercharger בישראל נעים בטווח של 0.61 עד 0.73 ₪ לקוט"ש, שהוא גבוה מתעריף החשמל הממוצע למגורים.
לסיכום, טעינת טסלה בישראל כרוכה בהתחשבות בתעריפי החשמל, בשיטת הטעינה שנבחרה ובדגם הספציפי של טסלה וקיבולת הסוללה. על ידי הבנת הגורמים הללו, בעלי טסלה יכולים לקבל החלטות מושכלות לגבי העדפות הטעינה והעלויות שלהם.